Stalling tips

Stalling tips
* Belangrijk voor een stalling is dat er een goede ventilatiemogelijkheid is.
Het condens wat door temperatuurverschillen ontstaat wordt het gemakkelijkste afgevoerd als het lekker doorlucht.

Ook muizen, nu niet bepaald gewenste bezoekers in uw klassieke interieur schijnen niet zo van tocht te houden !

A) Stalling tips gemotoriseerd (auto’s campers)

B) Stalling tips caravans

 

A) Stalling tips gemotoriseerd (auto’s campers)

Carrosserie
Als eerst moet je de auto zo goed mogelijk wassen, let ook op de plaatsen zoals achter het tank klapje,  tussen de carosserie en de bumpers, zo goed als het kan.  Dan heb je alle naden en kieren, binnenzijde van portieren en kleppen.

Onder de motorkap de ligplaatsen van vuil. Dakgoten, en ander chroomsiewerk indien aanwezig, zijn ook vaak vuil ophopers. Let ook op bij een schuifdak, dat zijn ook vaak zwakke plekken waar vuil blijft staan en snel roestvorming op treed.

Kortom, was de auto even wat grondiger was dan normaal.

Controleer de water afvoer, deze zitten soms verstopt en moeten sowieso schoon gemaakt worden.  Let op de afvoeropeningen en de onderzijde van de portieren voor vocht. Zorg ook hier weer dat niets verstopt zit.

Vervolgens kun je de rubbers invetten, zodat het niet uitdroogt of vast gaat zitten wanneer kleppen en portieren lang niet gebruikt worden. Het invetten kan met vaseline worden gedaan.

Wanneer je hier de tijd of zin niet voor hebt, kan je dit door een bedrijf laten doen, er zijn goede schoonmaak bedrijven die deze klus voor je willen klaren. Zorg er wel voor dat het echt bij een goed bedrijf gebeurt, want in de regel zien zij je auto als werk, en niet als hun liefhebberij.

Interieur
Voor het interieur is het een kwestie van goed stofzuigen en dan een vochtslurper plaatsen. Het hangt af van de luchtvochtigheid en de ventilatie van de stalling of dit nodig is. Bij twijfel, gewoon plaatsen. Dit zijn de kosten niet. Deze zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkten.

Zorg dat de ventilatieroosters open staan en zet twee ramen tegenover elkaar open voor een goede doorluchting. Dit zorgt ook voor een goede doorluchting. Dit hoeft maar een klein stukje te zijn, zodat eventuele  brutale stalling bezoekers er geen spullen uit kunnen halen.

Banden:
Zorg ervoor dat uw banden goed op spanning zijn voor de winter, dan heeft u een goede kans dat ze in het voorjaar ook nog vol zijn en dat scheelt u een hoop moeite.
Optimaal is het als u de auto op vier assteunen kunt plaatsen gedurende een winterslaap.
Banden hebben na lange tijd staan op dezelfde plek namelijk de neiging “eivormig” te worden. Ook de wiellagers varen er wel bij.

Accu:
Sluit de accu aan op een zgn druppellader.
Een accu heeft de neiging langzaam te ontladen.
Bij een ontladen accu ontstaat schade aan de platen die zo voortijdig aan zijn eind komt.
De accu mag ook weer niet teveel geladen worden en daarmee “overladen”.
De goede laders doen dit geheel automatisch met een zeer kleine laadstroom. Zo’n lader zorgt ervoor dat de accu constant wordt bijgeladen zodat de natuurlijke ontlading van de accu gecompenseerd wordt.
Uiteraard is het verstandig om voor het laden het vloeistof niveau in de accu te controleren en zo nodig bij te vullen.
Tegenwoordig komt u veel zgn onderhoudsvrije accu’s tegen maar ook hier kan het, indien mogelijk zeker geen kwaad het vloeistofniveau even te controleren.

Benzine:
Een benzinetank roest het ergste als er geen benzine inzit.
Dat is ook de reden dat benzinetanken altijd aan de bovenzijde doorroesten.
Vul daarom de benzinetank geheel alvorens u de auto in stalling zet.

Motor:
Het is heel verstandig om even te controleren of de koelvloeistof nog het gewenste beschermingsniveau heeft. Het kan per slot van rekening in de stalling ook vriezen en het zou zonde zijn als de motor of radiator zou kapotvriezen vanwege te oude koelvloeistof.

APK:
Het is mogelijk dat de APK gedurende de winterperiode afloopt.
Dat is natuurlijk reuze lastig want u moet de auto schorsen a 22 Euro (u bent namelijk wel verplicht een geldige APK te hebben, ook als de auto gestald staat) of de auto door weer en wind uit de stalling halen en alsnog laten keuren.
Soms kan het een oplossing zijn de auto dan maar wat eerder te laten keuren .
Als u de auto niet meer dan twee maanden te vroeg laat keuren dan blijft de oorspronkelijke afloopdatum behouden in het nieuwe jaar , de keuring is dan dus in feite maximaal 14 maanden geldig ipv 12 !

 

B) Stalling tips caravans

  • Laat tijdens stalling altijd de koelkastdeur open staan, zo voorkomt u nare  luchtjes
  • Open de ventilatieluiken van het woondeel, zodat warme (vochtige)  lucht kan ontsnappen
  • Laat ook de toiletdeur open, zodat deze ruimte goed kan luchten.
  • Kan het dakluik niet openblijven, plaats dan eventueel een vochtvreter. Zet de vochtvreter bij voorkeur in een kunstof afwasbak zodat bij overloop er geen schade ontstaat (beter niet in de spoelbak ivm aantasting van rvs)
  • Ledig en reinig de schoonwatertank
  • Ledig en reinig het chemisch toilet
  • Zet, als het kan, de caravan niet op de handrem; als de remkabels vastroesten is de caravan niet meer te verplaatsen
  • Verwijder beperkt houdbaar voedsel.
  • Leg losse kussens op hun kant, hierdoor kunnen de kussens goed luchten
  • Sluit gasflessen af en verwijder ze tijdens de stalling. Controleer ook direct of de gasslangen niet broos of te oud zijn geworden
  • Tap uw boiler af zodat dit water niet kan bevriezen of de leidingen aantast. Laat de leidingen open staan.
  • Verwijder of ontkoppel accu’s in het woongedeelte van de camper. Laad deze accu periodiek op tijdens de wintermaanden.

 

Reacties sluiten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


9 + = tien

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>